Død tid innen håndlagde smykker….?????????? Trenger virkelig hjelp her, folkens!
av
in mandag, mars 3rd 2008 Lagret under:
lillemor88
I et år har jeg nå lagd smykker, og i begynnelsen var de populære. MEN nå får jeg ikke solgt en dritt!! Ingen verdens ting!!
Legger de ut for salg på QXL.no med atraktive bilder med detaljer. Men neeeeiiii da, ingen respons, har bla satt prisene opp til "normal butikk" sum. Har også satt prisene ned til latterlige summer.
Har gitt alle mine venner min nettadresse med smykkene, lagt ut linken her på bloggen, for hver gang jeg har solgt noe på QXL har jeg gitt adr til kjøperene. MEN INGENTING!!!!!
Noen råd????????????? Hjelp meg vær så snill, dette er noe jeg virkelig brenner for!!
Tips oss hvis dette innlegget er upassende
60 kommentarer In " Død tid innen håndlagde smykker….?????????? Trenger virkelig hjelp her, folkens! "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
mars 3rd 2008 at 1:45 pm
Anyone…?????????
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 3rd 2008 at 1:50 pm
Jeg har heller ikke noe hell med nett-salg.. det er kanskje for mange om beinet vet du…
stor klem
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 3rd 2008 at 1:54 pm
Ja, noe må det være. Men tror du det har noe med at det er håndlagde? At det kan skremme noen pga kavlitet? Det er jo det samme som de får kjøpt i butikker da, men trur du noen tenker slik…?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 3rd 2008 at 1:55 pm
Må nok prøve å sette opp stand, eller ett bord på lokalt torg eller no’ For å få vist fram varene…. Samtidig passe på å gi ut kort med webadresse.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 3rd 2008 at 1:59 pm
Det er populært at det er håndlagde smykker, men det er ofte enklere for folk å kjøpe det i butikken når du lager det samme som dem, for de fleste vil gjerne ha litt spesielle smykker når det er håndlagde…
det er ihvertfall min oppfatning, ikke sikkert det er riktig altså…,
stor klem igjen
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 3rd 2008 at 1:59 pm
Det er jo en ide, men hva med tilatelse o.l..?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 3rd 2008 at 2:33 pm
Dette skriket hører vi jo hele tida…
Det er jo bare å ta et søk på nettet etter håndlaget smykke, eller perlesmykker, eller beaded jewellry, lampwork beads osv.
Bruk bildesøket til Google… det er tusener på tusener der ute, og mange er fryktelig flinke.
ALLE BURDE SAMMENLIGNE SEG SELV MED DET DE SER PÅ BILDENE.
Men: Det finnes et par knallharde fakta her:
(snurremegrundt står igjen med fare for å bli halshogget og drept)lyder de som følger:
DE SOM ØNSKER FÅR TA DET PERSONLIG OG LÆRE AV EGNE OG ANDRES FEIL, DEN SOM FORSVARER SEG FØLER SEG GJERNE TRUFFET:
De ALLER FLESTE som er hekta på perler og har vært det noen måneder, lager akkurat like ting, av akkurat like perler, kjøpt i samme butikk, rett fra læreboka kjøpt på på Panduro.
Teknisk sett har de ikke lært hvordan smykker skal bære seg, og hva et øsken eller en snurr skal tåle og hvordan et smykke vil oppføre seg ved bruk mer enn to ganger.
Så selger montøren TO smykker til naboen og til tante, fordi det er sååå fint…
- smykker som havner i bunn av smykkeskrinet fordi de lugger, klør eller går i stykker på grunn av materialene og teknikken. Engangssmykker som passa til akkurat DEN jakka.
DETTE har ødelagt for hundrevis av smykkelagere, både seriøse og flinke, proffe og amatører! Folk som virkelig har NOE og som kunne utviklet noe unikt om de hadde undersøkt seg selv og markedet litt. Og gå inn i det med lærevilje og sjekke markedet først.
Og mange nybegynnere setter gang en salig serieproduksjon fordi noen sa Å SÅ FINT etter smykke nr.3. Selv om smykket vil sige 8 cm, og den dyre silkekjolen får nupper av spisser som henger ut. Og allergier trigges av metall.
ALLE sier Å SÅ FINT! Ingen sier FY FLATE FOR NO UFERDIG TJAFS! Selvsagt.
Julemesser og markeder flommer over at folk som selger tingene sine for mindre enn perlene OG TIDA koster.
Vi er 4,5 MILLMENNESKER HER I LANDET, DET ER halve London… det er begrenset hvor mange vi klarer å komme frem til fra hobbykroken i heimen.
Selvkritikk og vilje til å rive opp igjen og lære en del skikkelig før en skal ut å selge, slår tilbake på ALLE fordi NOEN overdriver egen verdi, og markedet oversvømmes av “håndlaget smykke fra smykkedesigner”.
Jeg har fulgt med ganske lenge, fordi jeg smugleiter etter folk som kan drive montering og smådesign til en fremtidig prosjekt for meg.(Montering er det folk flest kaller smykkelaging) på sikt.
Nå heter det at en amatør er en som elsker det han gjør. Mange amatører er suverene! De har NOE helt utrolig unikt, det gjelder knivsmeder, smykkemakere, treskjærere, tinnsmeder, perlemakere…osv., og det syns fordi de elsker det de gjør! Fordi de GJØR det, ikke fordi de serieproduserer til salg.
HYL – Sjelden har snurre fått så mye kjeft og sure tryner mot meg, som når jeg har forsøkt å lære vekk noe teknisk og lagt ut filer go forklart det siste året… Teknikker og kunnskap jeg brukte 4 års læretid i sølvsmedfaget da jeg var ung, og studelån for å få .. så det har jeg gitt opp!
SÅNN! Nå får jeg enda mer kjeft! Og montørene… de vil jeg selv lære opp!
SUKK!
Selgere er ikke lagerne. Selgere er selgere, de er en egen faggruppe, og de er verdt bakken de går på i gull.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 3rd 2008 at 2:59 pm
Hei på deg Snurre:
Håper du ikke blir hudflettet for dette innleggt,for det er 100 sant det du skriver.
Fristelsen for å selge seg “ut” for tidlig ligger vel hos de fleste av oss,men det er kvaliteten som gjør at du fortsatt selger smykker nå de 20 nærmeste har kjøpt hvert sitt sett, av kanskje pliktfølelse.
Jeg synes jeg har vært kjempeheldig for jeg har solgt MANGE smykker nå,og bare føtt inn 2 for lås som har røket,men jeg opplyser nøye ved hvert salg,og legger ved lapp med info om lampworking og tlf nr,så jeg kan kontaktes ved eventuelle feil.
Lillemor88
jeg vurderer å få noen i butikk,så jeg har undersøkt om man må opprette firma el,først,for da tror jeg det ville blitt veldig mye jobb,og ikke den kosen det skal være for meg,men man kan tjene ganske mange penger i året på hobby,så jeg tror jeg vil gå den veien.
lykke til!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 3rd 2008 at 3:45 pm
Er liksom enig jeg, snurre. Jeg lager smykker fordi jeg synes det er utrolig gøy, og fordi mine nærmeste setter pris på det jeg lager. Har laget endel på bestilling, men aldri gitt fra meg noe jeg ikke er fornøyd med, eller som kan bli ødelagt fort, eller ikke er “ordentlig” i den grad – man gir da ikke bort smykker der pins-ene ikke er klemt inn ordentlig, og som stikker og klør. Er sikkert utrolig mange som gjør det, jeg vet ikke. Hovedsaken for meg er ikke å selge for mest mulig fortjeneste, og bare raske sammen noe, men å lage noe jeg synes er fint, dele det med dere andre her på blog’en gjennom bilder, gi det bort/selge, that’s it. Jeg oppsøker ikke aktivt å selge tingene mine. Jeg har det liggende – i hvertfall noe, plutselig så er det noen som ser det mens de er på besøk, og synes det er perfekt for dem.
Jeg synes i utgangspunktet at det er feil å bare skynde seg å raske sammen noe for å tjene penger. Det blir som at kenneleiere bare setter valpekull på valpekull til verden for å tjene penger – ikke fordi vedkommende elsker hunder.
En av de beste tingene med beadwork er å se hva dere andre lager, legge igjen kommentarer, og få kommentarer. Slik får man inspirarsjon, i hvertfall jeg!
For det meste er det svært hyggelige ting som blir sagt, og for mange kan nok det oppfattes som en drivkraft og motivasjon til å utvikle seg som håndtverker.
Hvis jeg trekker slutninger riktig, sier du at det er viktig å gidde, snurremegrundt. Å gidde mange ting, egentlig.. Dersom man virkelig brenner for noe, gjør man alt. Gevinsten kommer deretter.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 3rd 2008 at 5:21 pm
Så det dere mener er at pga vi er så mange som er ganske nye, så kopierer vi hverandre slik at det blir en masseproduksjon….? Og da er det lite popularitet rundt de pga de ser så like ut..? Og er det et smykke dere ser her hos mg som ikke faller i smak eller no, vær ærlig:) Jeg tåler det.. hehe!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 3rd 2008 at 7:55 pm
#8 – Ikke heeelt sånn…
Det blir mer som om at det står et enkelt luemønster i Norsk Ukeblad, så en dag kommer alle ungene i gata med samme lua – helt til noen oppdager at fyyy så kjedelig… Og alle trodde de hadde unike luer.
Akkurat som bøkene fra Panduro og ukens oppskrift fra Bead&Button.
Det som mangler er mangel på innsikt i at oppskriften er den faktiske MULIGHETEN, den er teknikken, uten å vise særpreg av noe slag. Det står vanskelighetsstjerner på det meste.
Det som også hever noen perleglade, er at de VIL forstå teknikken og materialenes egenskaper, bruker den. For med forståelse i bånn, så slipper man bruke 80% tid på konstruksjon, og 20% på å lage.. mens den som har hatt AHA-opplevelsen gjør motsatt,- og står MYE friere. Det syns umiddelbart på resultatet.
Og siden det er så mange smykkelagere som oppdager perlefeberen, vil veldig mange aldri gå lengre enn å følge oppskrifta, bare bytte farge…
Det blir akkurat som alle de gryteklutene og klokkestrengene vi har sett være bestemødre har levert på basar i 60 år…. alle er like… og ingen vil kjøpe dem.
Ingen åpna øya på dem! De som tok strikketøyet videre lager fantastiske ting!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 3rd 2008 at 8:08 pm
ÅÅÅÅÅ!!!!!!!! Hode mitt ble myyyye klarere!! Du..du… du er en klok person, det har jeg ikke tenkt på før! Nå ser jeg på smykkene mine, de er rett fra bøkene jo!!!! Oh my god!!!
NÅ blir det forandring, nå ska jeg finne MIN særegne stil!! Men hva er det.. hmm…
HVA mener DU om det jeg har lagt ut så langt..? Dønn ærlig..????
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 3rd 2008 at 8:27 pm
Hei….:)Må si at snurremegrundt har helt rett!Kan ikke akkurat si at mine første smykker var så mye å skryte av,helt tatt fra boka…Var veldig fornøyd den gang, men når jeg ser bilder av dem nå..Blir jeg litt flau…hehe…Men man må jo begynne et sted ikke sant? Snurre har jo drevet med dette så lenge at hun vet hva hun snakker om.For det er VELDIG mange veldig like smykker der ute!Jeg har vel kanskje ikke funnet min helt særegne stil enda…men lærer,alltid…!Så mye jeg vil prøve.bare tiden som ikke alltid strekker til:/ Også liker jeg å ha variasjon…Bare noen få av smykkene jeg har laga hittil er smykker i min stil(noe jeg ville gått med selv).Lager masse jeg aldri ville kunnet gått med nå,men kanskje når jeg blir eldre…Men det viktigste for meg er at det er gøy å lage dem, og at jeg blir fornøyd:)
Har erfart selv at marked er det beste stedet for meg å selge…Er man hyggelig og tilmøtekommende ,er det godt vær,og de rette folka…..:)Men det varierer veldig! Selger også endel til venninner av tante og mamma,og venninner av veninner osv…Når de tar de med på veninneklubb hender det jeg tjener endel..
Bare stå på! Og vær kreativ;-)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 3rd 2008 at 8:32 pm
snurre sier det så bra her, jeg reagerte på henne i begynnelsen, når jeg fikk høre ting som var helt sant, men som jeg kanskje ikke helt hadde tenkt på eller ville innse.. grr.. men noen ganger må man svelge noen kameler, og det har jeg gjort, og skal du høre på noen så hør på snurre altså… det ligner litt på det jeg sa også.. hehe
finn din stil, og om du vil ha min mening om det du har lagt ut tidligere, så syns jeg det er fint, og ganske vanlig om du skjønner… din egen signatur kommer ikke igjennom helt enda.. men øvelse gjør mester.. hehe.. jeg har holdt på i maaange år, og begynner å få taket på det.. til tider.. hehe
stor klem
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 3rd 2008 at 8:33 pm
ps, glemte å si at du har en veldig god farvesammensetninger altså.. og tror du virkelig kan få til noe stort etterhvert vennen
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 3rd 2008 at 8:37 pm
Den store fordelen dere smykkelagere har som vi andre ikke har er at dere kan lage utrolig flotte og personlige gaver til de dere har kjær og venner osv. Hold fast på hobbyen deres og nyt den men ikke tenk alt for mye komersiellt. Det kan ofte bli en skuffelse. Men som hobby og gaver er det jo kjempekoselig
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 3rd 2008 at 8:48 pm
*HAH* Jeg har vært 25-30 år borte fra faget… NESTEN – jeg er utdanna i bunadsølv. – jeg rørte nesten ikke verktøy de åra til smykker!
Men da jeg for to år siden oppdaget glassperlene (som i min tid var FY FY og strengt forbudt og bare dritt og ikke ta på!) fikk jeg dilla, perlefeber, og kunne raskt rive meg løs, fordi jeg forstod konstruksjon og verktøy. Det setter seg fast når man først skjønner det!
Jeg vil ikke kommentere noens ting på den måten mor… bare vær kreativ du, og sørg for at det henger sammen! Lag enkle ting, avanser… og tenk AT DET SVAKESTE PUNKTET BÆRER HELE SMYKKET (…et eneste øsken??)
OG folkens: Løkker skal være SMÅ. Det er faktisk enkel fysikk. Med små løkker blir metallet hardere, fordi det er tett bearbeidet, og holder lengre. Store løkker glir opp, de er fort laget.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 3rd 2008 at 8:56 pm
Tuuusen takk:):)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 3rd 2008 at 9:00 pm
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 3rd 2008 at 10:01 pm
Ja, du har faktisk noe der. Der traff du meg rett i hjertet, jeg har begynnt og tenke for mye på og selge smykker og litt av selve hobbyn følesen er borte! NEI! Nå glemmer jeg alt som har med salg og gjøre!!
Tuusen takk=)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 3rd 2008 at 10:47 pm
Jeg regner med hun mener med head/eyepins ja. Jeg bruker stort sett bare forsølvede head/eyepins nå, men kan se for meg å bruke riktig 925 sølv når jeg blir litt flinkere. Jeg bruker i det hele tatt mye metall når jeg lager noe, og har funnet ut at jeg trives godt med snurrer, løkker og annet. Jeg har sett på det anhenget du har laget surre, der du “snurrer” rundt hele veien og trer på perler ettersom, og har tenkt på å prøve det en dag. Mye moro med metall, egentlig
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 3rd 2008 at 11:08 pm
Jeg selv er oxå en nybegynne,har har begynnt nå siden førre sommer.I begynnelse bruker jeg eyepin for det er enkel og lenke sammen perler,men så oppdaget jeg det er lett å mistet perler og ramle fra hverande.Samme tid fant jeg et snut i youtube vise hvordan man lage løkker og hvilket matrial som er best til å lage den.Etter det har jeg brukt sølvtråd klippe ut den lengen jeg trenger.I tillegg da jeg bruke eyepin og headpin i sølvfarger de ble svart etter ca 2 måned det gjøre smykken stygg og bli liggende(viste ikke fra før at de pinner kan miste farger).DEr var det min efaring.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 3rd 2008 at 11:41 pm
Snurre har talt. Sånn er det. Kanskje litt surt å måtte innrømme det, men når man har tenkt litt så ser man at det er fornuftig.
Mine råd er:
- Tenk helhet.
- Tenk harmoni og balanse. Det vil ikke si at smykkene MÅ være like på hver side, men de bør være balanserte.
- Form og farge er viktige elementer.
- Vær nøye. Ikke slurv fordi du vil bli raskt ferdig.
Det er lettere å selge et smykke du har brukt tid på. Resultatet blir ofte penere. Og det synes at du har laget smykket med omtanke.
Lykke til.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 4th 2008 at 3:07 pm
Jeg skal lage et innlegg om løkker i TT-bloggen… også kalt Perlevennenes Tips og Teknikker bloggen – NÅR jeg får tid.
Fra før av ligger et saftig innlegg om snurring og tynn metalltrådtesting der.
Det er LITT annet enn løkker og øsken…
Men det må komme serene.. jeg skal ha utstilling og har nerver og har ikke forløst den ennå.. halvannen måned igjen. HYL.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 5th 2008 at 10:49 am
WOW. Her ble det en haug med råd og info fra dere! Flott, jeg har blitt klokere, jeg satte meg ned forran pulten min i går. Jeg tømte hodet mitt og plukket ut en farge og resten gikk av seg selv. Det ble spennedne! Har aldri laget noe liggnede,så håper jeg begynner og utvikle min egen stil. Titt innom litt senere i dag, og se da=)
Og snurre, man kan da ikke bli hudflettet ved og gi en person en oppvekker..?? Takk:-)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 5th 2008 at 11:29 am
og DER tok du inspirasjonen fra meg snurre! How does it feel? jaja, bra at noen er eksperter da slik at vi amatører skal ha noen å se opp til, eller???
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 5th 2008 at 4:21 pm
gleder meg til bilde altså vennen!!! spennende altså!! varmeste klemmer på deg
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 6th 2008 at 12:46 pm
*tenker at (svar) over her har en fantastisk selvtillit og ser ikke at flere av oss faktisk DELER informasjon!
— dessverre er det og folk som ikke er i stand til det kan tilegne seg det. De som ikke klarer lære…vel… NOT MY PROBLEM!
Jeg deler FORDI smykkefaget er i ferd med å dø ut. Skolene legges ned, elevene får ikke læreplasser, og det meste støpes og lages på østen. Det er ikke verkstedplasser der folk får en vanlig skapende jobb, men KUNSTNERE med egen utvikling er det plass til!
Det er HÅP om at noen smykkelagere faktisk utvikler seg, det er VIKTIG.
Legg også merke til at i bloggen min finnes det 4- fire smykker som er laget ved hjelp av lodding og proffe metoder. (jeg har vært der et år idag, og laget 120 innlegg..)
ALLE de andre kan enhver smykkemaker lage i heimen med tanga si. Dette gjør jeg HELT bevisst i håp om at NOEN er i stand til å komme seg videre fra panduro.
SVAR kan jo selvsagt fortsette å hygge seg som amatør med hobbyen sin uten å lese innleggene mine. Du er så oppmuntrende så, og ikke tro at du får folk til å slutte å tenke positivt og dele.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 6th 2008 at 1:56 pm
Så du mener at man skal boikotte bindematerialene fra perlehuset etc…?
Jaha?
Hvor får man tak i sveiseapperat og sølvmaterialene du tenker på da? DET hadde jo vært en fordel å vite.
Jeg har bare laget små løkker (under og over perlen) med sølvwire og bøyd sølvwiren som løkke og rullet rundt som en spiral på hver side slik at løkken blir fullstendig. Deretter kuttet av overskuddet og sørget for at det ikke blir spisse kanter i endene.Slik som man binder katolske rosenkranser.
Altså en ganske simpel metode som tydeligvis fungerer siden jeg har sett så mange som gjør det på denne måten.
Ja,ser flere som benytter seg av det. Eksepmler på på internett og i butikker jeg har vært innom så jada , virker som om proffene tyr til teknikken også.
Det var vel derfor jeg begynte med det også.Siden tang tydeligvis er bannlyst kan du kanskje fortelle meg hvordan man bøyer sølvwire uten tang?
Sitat: *ALLE de andre kan enhver smykkemaker lage i heimen med tanga si*
Okey..kan være at du har rett i det du skriver, men da bør du kunne dele med andre hvor man får kjøpt det som trengs og hvordan man går fram steg for steg?
Jeg har nemlig sett igjennom smykkebloggen din, men ikke funnet et innlegg om lodding, bindig eller sveising! Vis meg
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 6th 2008 at 4:34 pm
Nei. Sånt læres ikke i blogg.
MÅ det være nødvendig å si at TANG ER BANNLYST? Det har ingen sagt.
Jeg har 20 tenger og elsker alle. LES og skjerp! Hele bloggen min er laget med tang og kamera!
Det er ikke noe galt med tang og tråd, men bruke det skikkelig er viktig. OG Å IKKE BLI SNYTFORNÆRMA NÅR MAN SER AT MAN HAR GJORT NOE TEKNISK FEIL er jo latterlig – slik enkelte her ser ut til å bli.. jeg har ikke angrepet NOEN ENKELTperletrillere her… de får bestemme selv om de mener de lager verdens vakreste og mest solide greier.. ..
- at Pandura har mye elendig er fakta – plastperler og metalltråder beregna for blomster som trigger allergikere… Og materialene bør være så solide at man sørger for at tingene skal henge i hop.
Det er MYE gode materialer å finne på nett.
MEN: HVIS HENSIKTEN ER Å PRODUSERE FOR Å SELGE FINNES DET LOVVERK I NORGE. Returrett. Kjemikalieregler.
Du får sjekke Tips og teknikkerbloggen til Perlevennene.
DER ligger informasjon fra mange, ikke bare meg. Les når du leser og ikke vær negativ.
Sølv sveises ikke. Det loddes. Den billigste loddelampa kan du kjøpe på Biltema til 149 kr.
Det er 3-4 års læretid i gullsmedfaget. Svennebrev og skole. Alternativt kan man komme godt igang med et grunnkurs om sommeren uten å få med teori og teknikker som er mer avanserte.
Jeg bruker IKKE bloggen min til lærebok. Der hiver jeg ut moroa mi.
Og mange har faktisk skjønt at de kan lære mye av det jeg gjør der, fordi jeg helt bevisst IKKE legger ut proffsmykker. KUN tang og tråd og wire og perler som jeg kan fikle sammen på sofaen om ønskelig. OG det gjør jeg! På samme vis som andre strikker gensere i sofaen!
Jeg kommenterer ikke flere furtne svar her nå. Bruk sjølkritikk og hue og folkeskikk.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 6th 2008 at 4:38 pm
HUMPFRR. Ser du LilleMor!?
Verden er en firkanta smykkeeske!
*vinke*
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 6th 2008 at 5:37 pm
*applaus*
Helt enig, snurremegrundt! Alel har sine måter og lage smykker på, noen utvikler seg og finner sine egne teknikker. Mens andre sitter fast i læreboka. Jeg satt der en stund, men etter innleggene her. POFF, nye og forbedret tanke gang! Og jeg syns ikke det er rettferdig at snurre skal få så mye refs som bla at hun boikotter perlebutikkenes produkter. Hun gjør jo IKKE det, men prøver og få frem et synspunkt og mening.Og føler noen seg truffet, så har man noe å tenke på.
At noen velger og bruke litt mer “proffe” metoder som og lodde sammen, det er jo dens valg. Og TANGEN er jo ikke bannlyst, den er jo et viktig hjelpemiddel.
Tusen takk for all ærlighet og innlegg, Snurremegrundt. Må innrømme at jeg må lese de noen ganger før jeg virkelig forstår det (litt treg av meg). Men håper og tror jeg skjønte hva du har ment:)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 6th 2008 at 6:48 pm
Ååå jø og fyse, her var det hett:-)
#23, Laluna: Min lille rapport fra verdens supreste sommerkurs på Rauland: http://www.vgb.no/152...
Dette er det eneste kurset jeg har tatt når det gjelder smykkelaging, men FOR et kurs. Hvis du ser på innleggene mine etter dette, ser du at jeg har mye større muligheter ift materialer og teknikker. Og smykkelaginga gir SÅ UENDELIG MYE MER når man kommer et steg videre, i alle fall når man har knotet med smykker i mange, mange år, og så gjerne vil videre. Men ja, det kurset koster noen penger, så det er for dem som har tenkt å ha dette som hobby lenge og ikke bare som en dille (det blir i stedet for en uke i syden..). Mye kan loddes med den lille billige brenneren også, men man bør vel helst lære lodding av noen først for da er det lettere. Det finnes flere flotte bøker og blader med gode tips, og MASSE på nettet, særlig amerikanske nettsteder.
Det er mange av oss her på bloggene som prøver å komme med litt tips og triks en gang i blant, så hvis du kikker rundt kan du komme over mye lurt:-)
Og så er det jo smykkegrupper bl.a. på Nettby.
Jeg har vært utrolig heldig som har truffet på Snurre her på nettet, for hun har forbarmet seg over mine mange rare og hjelpeløse spørsmål og lært meg veeeeldig mye!
Lille Mor:
Dette ble litt på sida av innlegget ditt, men sånn er det jo her på blogg.
Det er seff noe i det som Designer-Mari sier; Et sted må man starte. Men jeg er enig i det Snurre sier: Det mange gjør feil er at de selger ting uten å ha prøvd det skikkelig ut – lenge. Jeg vet dette -dessverre- av erfaring. Heldigvis har jeg solgt til kjente der jeg hadde mulighet til å fikse det igjen. Tenk på at smykkene kanskje skal brukes i årevis! Jeg synes jeg har blitt flink til å tenke hodbarhet nå.
Når det er sagt, jeg har en KOFFERT FULL av smykker, så jeg er den siste til å gi råd om salg.
Jeg tar meg veldig nær av å pese meg til et marked uten å få solgt noe særlig, og tenker bare “aldri mer”. Jeg har vært ganske uheldig med valg av steder også, og mangler man litt bein i nesa tar man jo alt til seg.
Jeg husker et marked på kaia i Horten der det regna hele dagen, og jeg stod midt i ei lang rekke boder med sånne utenlandske jallaplastsmykker. Så kommer det ei sur kjerring med en unge på slep, hun kaster et skråblikk på smykkene mine i forbifarta og sier “Mye tjafs, ja, mye tjafs!” Dette var sølvsmykker jeg hadde brukt dagevis på å lage, så det var ikke noe morsomt. Jeg har laget min del av TJAFS, men disse var slett ikke tjafs. Så det så! Dagen endte med at partyteltet knakk sammen over smykkebordene mine med et MEGAPLASK. Haha…
Mange kunder tenker at ALT av kategorien “håndlagde smykker” er det samme, og skygger unna. De ser ikke forskjell på en lintråd med fem plastperler og store sølvsmykker med fine steiner.
Det som er viktig, er å treffe målgruppa si. Jeg har ikke hatt ork til å finne den ennå…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 6th 2008 at 7:08 pm
vel som hun skrev i enden av den første kommentaren ventet hun å få litt kjeft og sure tryner! Så det burde ikke komme uventet at ikke alle er enige.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 6th 2008 at 8:57 pm
Ja, det skal være sikkert..
Jeg tåler en støyt jeg, er ikke det, men jeg tror kanskje du er grunnen til at mange føler seg demotiverte nå..
Ikke meg, altså, ikke i det hele tatt.
Jeg tror folk kan tolke innleggene dine snurre som et direkte angrep mot hobbyen deres. Poenget er å jo å utvikle seg, konstruktiv kritikk, you name it, men an skal jo ikke disse folks forsøk for det.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 6th 2008 at 9:10 pm
Det blir jo ikke akkuratt demotiverende da,det er jo et råd på hvordan jeg og andre kan få solgt litt mere. Og om noen føler at hun er slik, så om noen føler seg truffet.. Ok, men man får jo en tanke surrende i hode på at man kan utvikle seg. Så egentlig gir hun oss en lite puff….=)
Noe som jeg satte fryktlig pris på=)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 7th 2008 at 9:06 am
perlemamma!! Klem til deg*
DU er motiverende.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 7th 2008 at 10:39 am
#24
dessuten..jeg bruker KUN ekte sølv i smykkene mine så jeg risikerer nok ikke å få allergikere med erstatningskrav på nakken.Glad du ikke kan ta meg på den.Du kan heller ikke vite om jeg gjør teknisk feil så lenge du ikke har sett smykkene mine. Jeg tok med anhengene mine til en proffbutikk i sentrum i går. For å være på den sikre siden, etter alt skriveriet her inne. Fikk bekreftet at det er helt etter boka.Slik jeg i snart 6 år har gjort etter anvisning fra utallige nettsteder (amerikanske og franske+ noen tyske)
At panduro har mye tull, er jeg jo enig i. Det har jeg ikke protesert på, faktisk.Derfor begrenser jeg pandurobruken til enkelte nydelige glassperler a’la millefiori og jernalderperler, men som regel ikke sammen mine egne selvproduserte siden de skal være,nettopp mine. Grunnen til at jeg ikke studerte filigrans i Telemark var at jeg fikk høre både av rådgiver på skolen i videregående, folk i bransjen og på noen utdanningsider på nettet at de fleste ender opp bak disk på Gullåren og Gullfunn for å selge ANDRE folks mesterverk.Statistikken på hvem som får muligheten og gleden av å jobbe med filgrans på heltid er detsverre stygg. Og det er veldig beklagelig siden det finnes så utrolig mange talenter.
Men jeg trives som grafisk designer. Angrer ikke på at jeg ikke tok filigransutdannelse i Telemark.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 7th 2008 at 11:42 am
KUN sølv..? Blir ikke det fryktelig dyrt? jeg bruker faktisk veldig lite sølv, men har ikke fått noen med alergiske reaksjoner. Er alergisk selv mot visse øredobber, men det jeg lager av er nikkelfritt.. Så ingen klager på det ihverfall..
Du lager helt sikkert flotte ting:)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 7th 2008 at 11:51 am
Nå er det ganske populært med tre i smykker , armbånd o.s.v:)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 7th 2008 at 12:21 pm
nei,ikke så veldig.Eller litt da.Ettersom hvilket budjett man selv legger opp til.kommer seg på rundt 30 kr i sølv for et armbånd…da lenken i ekte sølv koster 200kr meteren. deler meteren i ti stykker slik at det blir akkurat passe til armbånd.
Selve sølvwiren for å feste pelene på på koster ikke all verden selv om det er ekte sølv siden den er så tynn.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 7th 2008 at 12:26 pm
hehehe..tror jeg glemte å si at perlene ikke er sølv. Ellers har du rett.Da vil jeg blitt ruinert.Det er bindingen i smykkene mine som er ekte sølv.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 7th 2008 at 12:30 pm
Tre perler er stilig ja!:)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 7th 2008 at 12:35 pm
Ok, hadde blitt en smule kjedelig med kun sølvperler og tror jeg! hihi
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 7th 2008 at 12:39 pm
Ok, men bruker du ekslusive perler og da..? som kun de dyrere sakene; swarovski..? har du noen bilder..? hadde vært flott og se:)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 7th 2008 at 12:55 pm
enig der.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 7th 2008 at 1:16 pm
Her har du fått masse gode råd og tips LilleMor, masse jeg og skal ta til meg her ja!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 7th 2008 at 1:31 pm
Ja, det anbefaler jeg virkelig.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 7th 2008 at 1:42 pm
Hm.
Jeg ble så nysgjerring på denne fresende Laluna`en siden hun la livshistorien sin her, og som ikke legger bloggen sin i link og som logger inn som anonym, at jeg…
http://www.vgb.no/183...
måtte inn å se på de flotte verkene hennes.
Men: Mye røde kryss der…gitt.
Også jeg har jobba som grafisk designer i 25 år så vi har nok masse felles.
Jeg TOK filigransutdannelsen, 4 år dengang, med svennestykke i gullsmedfaget – på 1100 deler – lodda sammen av sølv (ikke sveisa!) — og jeg arbeidet som gullsmed etterpå, på verksted … dååårlig betalt JAAAAA!
For et par år siden laget jeg meg verksted på bakrommet.
Men pr. idag sier yrkesrettlederne at gullsmedutdannelse er en utdannelse som er vanskeligere å få i Norge enn både advokat og lege og hva det må være, det utdannes ikke mer enn ca 30 i året, de fleste får ikke jobb.
Det er fryktelig synd at fag dør ut.
Derfor er det enda viktigere at de som vil fikle i faget eller lage smykker forsøker å gjøre det skikkelig, og ikke ødelegge med å lage “håndlagde smykker* så dårlig at de ødelegger for hele smykkebransjen.
Og jeg ikke redd for å dele kunnskap…. man får redde stumpene av gammel kunnskap og spre det.
Selvlært er sikkert ok det, men jeg skjønner ikke hvordan noen blir mester på et år….når de atpåtil tror sølv sveises.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 7th 2008 at 1:55 pm
Hm, var ikke no der nei:/
Det er synd at faget er i ferd med og dø ut og jeg forstår deg mer og mer nå! Jeg vil ikke være en av de som “ødelegger” begrepet “håndlagde smykker”, det er trossalt en kunst som dør ut og når en haug med mennesker kommer med smykker som detter fra hverandre ved 1 bruk så forstår jeg virkelig at folk blir skeptiske til alles håndlagde smykker.
Puh, trekke pusten! hehe.
Did i get it, snurre? did i, did i??? ;o)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 7th 2008 at 2:03 pm
ja det er vanskelig:( husker i glassmykke tida, solgte som bare det,, men jeg laget ikke det som mangen andre gjorde ,, vanlig trekant,, osv.. men den tida er over ,, men husker mine første perlesmykker ,,uffa,, er blitt bedre,, men har et stykke å gå.. elsker smykker,, enig med alt snurre sprett sier:)men det er mangen flinke der ute,, tror det er lurt å bruke litt flotte håndlagete perler og stener.. og ikke billige ,dårlige låser og metaller:
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 7th 2008 at 2:14 pm
Fornyelse, kjære smykkeprodusent, FORNYELSE!!!
Og EGENART!!!
Jeg sluttet å klikke meg innom smykkebloggene fordi jeg syns (nesten) ingen hadde noe originalt å vise fram mer. Alle var omtrent like.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 7th 2008 at 2:34 pm
JADDA rheuma, jeg gjør så godt jeg kan!
Jeg er pokker ikke lik!
*mumler noe uforståelig* knegg
japp, det er bare noen få som ikke skjønner det LilleMor.
Men det er akkurat som med Bush da: for å skjønne hvor gale det er må noen vise det tydelig…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 7th 2008 at 2:49 pm
Hvorfor må du prente inn at du er bedre enn meg? Jeg vil bare si at jeg ikke er så stabeist som du tror.
Selvlært er sikkert ok det, men jeg skjønner ikke hvordan noen blir mester på et år….når de atpåtil tror sølv sveises.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 7th 2008 at 2:53 pm
(fniser)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 7th 2008 at 3:01 pm
OK Laluna: JEG angrep IKKE deg spesielt, jeg ante ikke at du eksisterte som smykkeblogger engang.
Men du angrep meg på det sureste og sjikanøse, med de mest forutintatte vurderinger og følte deg så truffet at du ble hysterisk morsom.
Ikke fortsett nå, for din egen del.
Lykke til med smykkeriene dine. Du blir sikkert flink. Og lag pene surringer. Sølv er dyrt, og blir dyrere for hver dag.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 7th 2008 at 4:05 pm
Enig med deg nå, ikke forsett. Denne diskusjonen har gått over grensene, nå skaper den bare uhygge i smykkegjengen her. Og det var da ikke derfor jeg la inn innlegget. JEG trengte RÅD og TIPS på hvorfor og hvordan jeg kan øke interessen på mine smykker. Om ikke dere andre føler at dere trenger råd, så la være og hisse dere opp da. MEN dere føler vel at hun har fullstendig rett, og det liker dere ikke kanskje..?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 7th 2008 at 4:27 pm
En ikke-smykkebloggers bekjennelse:
Konstruktiv kritikk er kun demotiverende om man velger å ta det slik. Uhygge skaper kun de som ved enhver anledning må se på alt som sies/deles på generelt grunnlag, som personlig kritikk eller en evig konkurranse. Synd for dem.
Hadde jeg hatt smykkemekking som lidenskap, og ambisjoner utover å være fast leverandør av smykkegaver til mine nærmeste, ville jeg gitt labb og sagt tusen takk om noen erfarne og proffe kom med gode råd og vink og konstruktiv kritikk.
Lykke til med skapingen, om den er for egen hygges skyld eller for å selge til andre. Selv vi som ikke lager smykker har glede av å se andres kreativitet og skaperverk. Men det er kun hos de få jeg stadig stikker innom igjen og igjen, fordi disse har utviklet en personlig stil og egenart som gir det lille, store ekstra som skiller kjedelig fra unikt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 7th 2008 at 4:34 pm
Tusen hjertlig takk for din mening som ikke-smykkeblogger! Flott og høre fra andre og, det er jo ikke kunn smykkebloggere som jeg henviser til. Og er enig i det du skriver=)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 7th 2008 at 6:35 pm
Perlemamma: Jeg er absolutt helt enig i det du sier!Man bør ikke begynne å selge for tidlig!Og det gjorde jeg…Når jeg ser tilbake på gamle bilder av smykker og tidligere perler blir jeg flau over at jeg hadde solgt til bekjente og slkt på dt stadiet:O Det var før jeg hadde kjøpt ovn,slikt at perlene ble avspent og holdbare, og før jeg mestra bruken av tenger og slikt…Ting er bedre nå, men kan nok hende jeg har mista endel kjøpere fordi,de ikke var av god nok kvalitet.
Så er min erfaring…:)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende